الأربعاء، ١ أغسطس ٢٠٠٧

كل القواعد .....شواذ

دي اول مرة اكتب فيها والناس تقرأ اللي انا بكتبه

مش عايزين تريقه بقي ... عشان الردود متتحذفش:D:D :D
وبعدين انا قلت اكتب مرة كدا باللغة العربية الفصحي
ومعلشش الموضوع طويل شوية .. اللي مستعجل يقرأ براحة :)
ومحتاجة رأيكوا :)







السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ها انا اكتب من جديد ... مرت فترة كبيرة لم اخط بهذا القلم في هذه الاوراق ...افكار كثيرة تتحرك في خيالي ..كتحرك الامواج في البحار ..

* لطالما فكرت كثيرا في تلك الجملة التي اعتدت علي استخدامها كثيرا ً "لكل قاعده شواذ " عندما نجد شيئاً قد اختلف فيه قاعده ما تتذكر "لكل قاعده شواذ" ولكن ماهو رد الفعل عندما تعلن ثورتك واعتراضك علي تلك القوانين ..ليست كل القوانين بالطبع ولكن..بعض القوانين التي لم تنطبق علي ما يحدث في زماننا هذا ..هذا الزمن الذي تحدث فيه اشياءً غريبة ..دعونا الآن من الحديث عن هذا الزمن وما يحدث فيه من تقلبات ..ودعوني افتح هذه الابواب ..ابواب افكاري ..كل باب به افكار كثيرة في موضوع ما ..هاهو باب يطل علي افكار متضاربة لم اجد لها تفسير ...دعونا ندخل ...ولنر ما بالداخل ... (بداخل رأسي)




*اول موقف ..سأستخلص منه فكرة جديدة مختلفة عما كنت اعتقد (او كما تعتقدون ايضاً ) ..صديقة لي ولنقل انها زميله ..عندما رأيتها ..شعرت براحة نحوها :) وشعرت ايضاً انها تشبهني في كثير من الصفات ..حقيقة لم اجد سبباً مقنعاً يجعلني اعرف ماسبب راحتي إليها .. ولنقل انه كان في اول الامر اعتقاد اننا قد نكون شخصاً واحده او شخصين متشابهين كثيراً ..ولم اشأ ولم استطيع ان اقول لها عما شعرت به ..ولكنني وجدتها تقول لي ما كنت اود قوله :) .. يا....(زهراء).... انا اشعر بالرحة معكي ولا اعرف ما السبب :) فقلت لها ان هذا هوا شعوري ايضاً ...الغريب في هذا الامر انني عندما تعرفت عليها اكثر واقتربت منها فوجئت اننا مختلفين تماماً حتي انني حاولت ان ابحث عن اشياء نتشابه فيها فلم اجد والغريب ان هذا الامر تكرر معي عدة مرات




كنت دائما اؤمن بالحكمة (او المثل )الذي يقول ان "الطيور علي اشكالها تقع " ولكن في هذه المواقف لم اجد لها تفسير وهذا ما جعلني افكر في عنوان هذا الموضوع " كل القواعد ... شواذ " نعم كل القواعد ماهي الا شواذ مرت بمن وضع هذه القاعده وتكررت معه كثيراً فاعتبرها قاعده


* فلقد قرأت شعراً ذات مرة فيه يقول الشاعر :

أحسن إلى الناس تستعبد قلوبهم & فطالما استعبد الإنسان إحسان

وإن أساء مسيء فليكن لك في & عروض زلته صفح وغفران


هذه بيتين من قصيده جميله جدا هذا الكلام جعلني افكر فيه كثيراً

كم من المرات احسنت الي الناس وبادلوا هذا الاحسان بالإساءة ؟ وكم من المرات احسنت إليهم واحسنوا؟
فلقد قال الرسول صلي الله عليه وسلم : "لا تكونوا إمعة تقولون إن أحسن الناس أحسنا وإن أساءوا أسأنا، ولكن وطنوا أنفسكم إن أحسنوا أن تحسنوا وإن أساءوا فلا تظلموا" لا اقصد ان نسيء الي الناس ولكن ... فقط اتسأل الكفة الراجحة ستكون لمن عندما نحسن للناس ؟ بالطبع تعرفون الاجابة وهي ان الناس اصبحوا يعاملوا الاحسان بالإساءة حتي إنهم عندما يطلقون علي شخص كلمة " طيب " فهذا معناه "في نظرهم " (انه علي نياته) اي انه يمكن استغلاله فهو بطيبته هذه لا يفهم شيء في هذه الحياة أليس هذا مبرراً اخر لأن اطلق علي هذه المقوله "احسن إلي الناس تستعبد قلوبهم " انها قاعده شاذة ؟
دعونا نقول انها شاذه فقط في زماننا هذا وسوف نتغاضي عن ان السنوات السابقة كان بها اشخاص مثل الذين اتحدث عنهم ...
* تلك المقوله التي نستخدمها كثيرا "اللي تفتكره موسي يطلع فرعون " كم مرة حدثت معك هذه المقوله وكم مرة تعاملت مع اشخاص كنت تظن بهم شراً ووجدت عكس ذلك؟ لقد تعاملت مع اشخاص كثيرون وصادفت هؤلاء الذين قد لا تحبهم وقد لا تحب التعامل معهم - وهذا تشعر به بدون تعاملك معهم- وقد تتجنب الحديث معهم والاحتكاك بهم :( لقد حدث ذلك معي ...وما اصعب ان تكتشف انك ظلمت انسان لم يفعل لك شيء ... فقط خطأه الوحيد انك قد اخذت عنه فكرة خاطئة ...وقد قالت لي صديقتي انني من هؤلاء الذين لا تعرفهم جيدا الا اذا تعاملت معهم :)
هل بعد كل هذا نستطيع ان نقول .... ان" لكل قاعده شواذ" ام ان

" كل القواعد ... شواذ"


بسس :)

هناك ٣٠ تعليقًا:

§a§a يقول...

امممممممممممممم

طبعا لكل قاعدةشواز ودا من رأيى وعن تجربه

البوست جامد جدا

الزهراء يقول...


يعني كلامي صح ولا ؟؟




ربنا يكرمك :)



اسكندراني اوي يقول...

طب ما انتي بتكتبي حلو اهه
امال مالك عماله تتوعدينا وحشطب التعليقات
وحاجات غريبه كده

احيانا يا زهراء بتكون الشواذ هي نفسها القاعده

على فكره انا بلغت اميره
وحططتك في لسته اللعيبه بالفعل بس عشان لخبططت الادوار الاخيره بين اسلاميست ويوسف وفي كمان كام لاعب اعتذرو فهي حتظبط الادوار وحتبلغك بدورك اما عن طريقي او مباشره
احنا ما ماشيناش والله بس في انتظار الجزء بتاع يوسف لما ينزل

اوكي

الزهراء يقول...


اسكندراني اوي
::::::::::::

مش بكتب حلو ولا حاجة :D
(احيانا يا زهراء بتكون الشواذ هي نفسها القاعده)
ماهو هوا دا اللي انا اقصده :)
ان بقت الشواذ هيا القاعده في الزمن دا :)


ربنا يكرمك بجد
اصل انتوا اتأخرتوا :D
فا انا قلقت بصراحة قلت الناس راحت فيين :D

طيب تمام

وشكرا ليك ولأميرة :)

The Manager يقول...

ما شاء الله

مبروك البلووج اولا

ولو انها جت متأخر يا زهراء

بس انتى عارفة الظروف وكدة :)

خلينا فى الموضوع :

كل القواعد شواذ

دة طبيعي طبعا

والقاعدة بتاعتك دي كمان من الشواذ وليها شواذ عنها وحالات مش بتنطبق عليها

اصل الموضوع دة ملخبط قوي

مش اقصد موضوعك
ولكن موضوع ان لكن قاعدة شواذ دة
(لكل قاعدة شواذ) دى نفسها قاعدة
واكيد ليها شواذ ان فى قواعد ملهاش شواذ , وكدة يعنى

انتى فاهمة حاجة ؟

فما بالك بأن كل القواعد شواذ ؟

انا معاكي فى المواقف بتاعتك شوية

بس انا مليش دعوة بالقواعد ورأيي ان الناس تعاملنى بالإحسان حلو
وبالإساءة حلو برضه

كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم وقواعده ملهاش شواذ طبعا
مثل ان امر المسلم كله خير سواء سراء او ضراء او كما قال

دى طبعا برة القواعد البشرية طبعا

بس موضوعك جميل جدا

واهلا بيكي فى عالم التدوين

واسف للإطالة

الزهراء يقول...

مانجر
=====
اهلا وسهلا يا فندم

حضرتك منور البوج

الله يبارك فيك
ماشي يا مانجر :) عشان انا فعلا عارفه :(الظروف

هوا فعلا الموضوع ملخبط اوي :(
انا نفسي اما بفكر فيه كتير بحس اني هجنن :D:D:D

وطبعا كلام سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام مقدرش اقول عليه حاجة انا بتكلم علي القواعد التانيه اللي احنا حطيناها واللي مبقاش ينفع نطبقها دلوقتي في الزمن دا ....فهمت قصدي؟؟

وشكرا يا مانجر انك نورت البلوج :)

اسكندراني اوي يقول...

http://amirtelbaltgaya.blogspot.com/

ادي عنوان اميره روحي يا ستي اشكريها

§a§a يقول...

كلامك مظبوط طبعا

مدونة كسبان يقول...

لكن لكل قاعدة شواذ
يعنى أقدر أقول لك
مش شرط ان لكل قاعدة شواذ
علشان لكل قاعدة شواذ
علشان كده المثل غير منطقى
اسلوبك فى الكتابه جميل

الزهراء يقول...

اسكندراني اوي
============
ايوة انا روحت من كام يوم ...بس الظاهر انها مش بتدخل كتير ...عشان مش بترد علي التعليقات عندها :(
عموما خيير
لو تعرفها ياريت تسلم لي عليها كتير وقولها البقاء لله

***********************
§a§a
=====
ربنا يكرمك :))

**********************************

الاستاذ كسبان
============
منور البلوج يا فندم :)

علي فكرة انا اتلخبطت شوية من رد حضرتك ... حضرتك كررت القاعده 3 مرات
وانا اتلخبت :)

هوا انا فهمت شوية
بس حضرتك تقصد انهي مثل اللي مش منطقي ؟؟

-----------
البوست دا ملبخط اوي انا عارفه :)) انا مش عارفه ايه اللي خلاني اكتبه اصلا :D::D:D
------------------
وبالنسبة للاسلوب ...ربنا يكرمك بجدد .. انا اول مرة اكتب بالأسلوب دا خصوصا او جزء في البوست بتاع الابواب :)
--------------

بس هيا فين مدونة حضرتك (وش واحد مزهووول ومستغرب ومش مسدق )

islam يقول...

الزهراء
السلام عليكم

أولا مبروك على المدونة الجديدة، وسعيد بإنضمامك عالم التدوين

وسعيد أكتر بهذه الملكة التى لديك على التأمل والتفكير ، تستحقين بالفعل
تصفيقا حادا على ذلك البوست

الذى يقوض أحد الأمثلة التى تعارف عليها الناس، وبغض النظر عن إتفاقى أو إختلافى فلست فى حالة تمكننى من التفكير وإبداء الرأى أمام أسانيدك
لكن أعجبنى جملة رائعة فى ذلك البوست وهى
( لماذا لا يكون من أطلق هذا المثل رجل كل ما صادفه فى حيته من قواعد هو شواذ هذه القواعد)

بغض النظر كما أخبرتك عن مدى إتفاقى أو إختلافى، فهى صياغة جيدة لفرض قد يكون علمى ويمكن دراسته

سعيد بمرورى على مدونتك
السلام عليكم

Islamist Bloke يقول...

مبروك على المدونة-مع انها مجانية (: بس الفكرة مبروك على بدايتك للتدوين او قرارك بدء التدوين

تفكيرك كويس.........فعلا كل قاعدة لها شواذ لدرجة اننا بنبدأ نحس ان الحياة كلها اصبحت شاذة

عارفة اكتر حاجة بتخنقني فى موضوع الشذوذ عن القواهد ده

اللغة الفرنسية

لغة الشذوذ النحوي بجد

بكرههااااااااااااااا

تحياتي للبوست الجميل

والسلام

klmat يقول...

البوست واسلوبك والموضوع جميل
لكل قاعده شواذ ولكل زمن قواعده
يعنى زمان كان الشخص المتسامح طيب
بما تعنيه كلمه طيب
حاليا الطيب هوالضعيف
على الانسان الطيب يظهر قوته
ثم يعفو العفوعند المقدره

تحياتى وسلامى

الزهراء يقول...

ايه النور دا كله :)

تلت كشافات نور نورت فجأه في البلوج كدا

:D:D:D:D
=====================
islam
------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ربنا يكرم حضرتك

يعني ممكن الناس تدرس بعد كدا البوست دا وياخدوه الاجيال القادمة كمنهج ليهم ؟؟؟

هههههههه

انا بهزر طبعا

ربنا يكرمك :)

وشكرا للزيارة وياريت تكررها تاني

الزهراء يقول...

Islamist Bloke
---------------
اهلا وسهلااااا :)

الله يبارك في حضرتك

كويس جدا ان في ناس كتير اهو متفقه معايا
عشان الموضوع دا كان ملخبطني جداا

وضاح ان حضرتك كنت واخد فرنساوي في ثانوي :D

مفيش احلي من الالماني
انا لحد دلوقتي بحب اللغة دي جدا

مع اني بقالي كتيير مش ذاكرتها ولا فتحتها :D:D:D:D

شكرا جدا للزيارة :)

وان شاء الله متكونش اخر مرة :)

الزهراء يقول...

klmat
======
منوووورة :)

ربنا يخليكي :)

البوست والاسلوب حلو :
دا من زوقك يا فندم :)
معاكي حــق
هوا فعلا الواحد لازم يعفو عند المقدرة

شكرا جداااا للزيارة
وياريت تتكرر تاني
انا هنزل بوست قريب ان شاء الله
واول ما ادهل تاني هاجي عندك ان شاء الله
:)

david santos يقول...

The purchase of weapons for Mubarak to the Bush terrorist will be for making peace, or will be for taking the American terrorism for the Egipto?

The great people of the Egipto that is intent.

Of these two cannot come nothing of good.

David Santos (Portuguese)

mimi يقول...

مبروك المدونة
وكلامك جميل ومنطقي جدا وبيحصل كتير
الحياة من سنتها التغير الدائم يعني صعب تكون في قواعد ثابتة لحاجة فترة طويلة
تحياتي

البنت الشلبية يقول...

سلام عليكم

كلامك تمام وسليم اوى
كتير كنت بتعامل مع ناس ابص الاقيهم حاجة تانية خالص
واغلبهم كانو للاسوء
البعد عنهم غنيمة

ولكل قاعدة شواذ

سلام

غير معرف يقول...

ايه يا بنت رشد ؟
كانت فين المواهب والعبقريه الكتابيه دى :D
بوست جميل اوى ما شاء الله
فعلاً
كل القواعد اصبحت شواذ

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
اه معاكى حق لان الارواح بتتالف مع بعضها ومش لازم يكونوا زى بعض فى التفكير بس اكيد زى بعض فى احساسهم بالاشياء اللى تفرح واللى توجع
صدقينى مش لازم اللى تعملى معاهم خير يدوكى خير لان اللى بيدى خير مش هيستنا منك اى خير
وكلام الرسول واضح وعلمنا ازاى نتعامل مع الناس
واكيد لازم بنخدش الاحساس الاولانى والانطباع علشان نحكم على انسان تصرفات الانسان هى المحك الوحيد للحكم عليه ومش تصرف ولاحد ولا موقف بل عدة مواقف
سلام

catroz يقول...

الزهرااء
مبروووووووووووك يا بنوته انتى على البلوجايه دى بجد
لا و البدايه جامده فعلا;)

بصى بقى
ادينا اهو
انا و انتى اصحاب اوى
ايه التشابه و ايه الاختلاف بيننا
:D
انا و انتى اكبر دليل على ان قاعده
"الطيور على اشكالها تقع"
مش مظبوطه
لكننا بنقولها فى بعض المواقف فقط

هى حلاوه الدنيا كده
ان مش كل حاجه زى بعضها
تؤ
فى جديد
فى اختلافات
هى دى حلاوه الدنيا يا بنتى
يعنى لو انتى و صاحبتك دى شبه بعض فى كل حاجه
صدقينى مع الوقت ممكن تملى
لكن الاختلافات دى بتخلى فى جديد بعلاقتكوا بعض

نيجى بقى على النقطه التانيه
"اللى تفتكره موسى يطلع فرعووووووون"
ده بيطلع فرعون و نص كمان:d
نتعلم من هنا
مفيش حاجه اسمها اناا عرفنا الشخص ده من اول نظره
لا طبعا
منحكمش على اى شخص من اول تعامل بيننا
مش صح
لازم نتعامل كتير
اكتر من مره
اللى هيمثل مره و اتنين
مش هيمثل تلاته
يارب تكونى فهمتينى
:D

تالت نقطه عايزه اتكلم فيها بقى
موضوع الطيبه ده
فعلا الطيب بقينا نقول عليه
عبيط .. اهبل ... سهل استغلاله..
حاجات كتيره كده
ده المفهوم اللى زرعوه فى عقولنا
او اللى فهمناه من اللى حوالينا مع الوقت للأسف

تصدقى جات على فتره
ساعه الامتحانات
اللى يقول على طيبه ازعق له من كتر ما الكلمه اتشوهت قدامى
و بقت معناها الضعف
كل ما حد يقولى انتى طيبه
ااقول تؤ
مش تقول كده تانى
انا شريره
:D

الزهراء .. انى احبك فى الله..:)
البلوجايه جامده اوى ما شاء الله
احلى من بتاعتى كوماااان
:d

Fedaa AL Eslam يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلا الموضوع حلو جدا وجامد

وحقيقى كل ةقاعده وليها شواذ

بس ده مش معناه اننا نغير كل حاجه

على اساس الشواذ الى فى القواعد ديه

وغالبا ممكن تعتبرى ان الى حصل ده كان تسرع منك فى الحكم على انسانه واعتبارها صديقتك لمجرد حاجات سطحية اتفقتوا فيها


وبجد ربنا ان شاء الله يكرمك ويرزقك بالصديقه الى تعينك على طاعة الله وعبادته

وتريحك وتكونوا زى بعض فى كل حاجه

الزهراء يقول...

معلش جدا اني اتأخرت في الرد

مش عارفه بجد كانت عندي حاله من ال....اقول ايه مش كنت عارفه ارد ولا عارفه انزل بوست مع اني كنت بعد علي النت وسعات برد علي مدونات وكدا
بس بجد كانت حاله زهق كدا وخنقه ربنا ما يوريكوا يعني بجد:(((

اسفه جدا اني اتأخرت وهحاول ان شاء الله مش اتأخر تاني

مع اني هتأخر شوية عشان الدراسه تعتبر بدأت شوية فا ربنا يسهل ان شاء الله وييسر الامور وادخل ارد




ومحدششششش يزعل :(

الزهراء يقول...

نبدأ بالعكس ولا نبدأ ازاي؟!!

طييب هبدأ بالترتيب العادي وخلاص

--------
mimi
======
الله يبارك فيكي :)

كلامك صحيح ولكل فترة بتعدي بتكون تقريبا اسوء من اللي قبلها في حكايه القواعد ديه

تحايتي انا يا فندم :))

الزهراء يقول...

البنت الشلبيه
==============
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

كدا كمان في حد اضاف للي نتفقين معايا
تمام
هيا المشكله في كلامك ان في ناس بتحب تعيش علي غيرها او تلبس شخصية مش شخصيتها اصلا

اما بنكتش كدا

بنعرف اننا كنا غلطانين اما سدقناهم

سلام يا جميل
وياريت تكرريها تاني الزيارة :))

الزهراء يقول...

حفيده الزبير
------------


حبىىىى

منورة البلوج

عبقريه ايه بس :D:D

ديما المجاملات دي

اوعي تكون تريقه ولا حاجة

هههههه

انضميتي للي موافقين :))

الزهراء يقول...

احساس لسه حي
-------------

كلام حضرتك صح كله
اول نقطة حضرتك صح فيها جدن انا وهيا كنا بنحب فعلا حاجات كتير زي بعض
بجد كنت فرحانه جدا لما كنت بسألها بتحبي الشعر مثلا تقولي ايوة
كنت بحسب من كدا اننا متشابهين في حاجات كتير دا ازا مكانش ف كل حاجة ....بس طلع طبعا غير كدا :)

-----
مش كنت منتظرة خير

بس - زيي ما بيقولوا- عامل الناس بمثل ما تحب ان يعاملوك به
فا بتكون نفسك تلاقي نفس المعامله
بس :)
-------
كلام سيدنا نحمد صلي الله عليه وسلم محدش يقدر يقول عليه حاجة
لو الناس مشيت زي ما بيقول ف كل حاجة الدنيا هتبقي بمبي بس بمبي بجد يعني :)
-------
واخر حاجة برضو
كلامك سليم جدن
ازم مش نحكم علي الحاجة منغير مواقف كتير :)

شكرا للمرور يا فندم

الزهراء يقول...

كاترووز
=======
روزة حببتي

يا بنتي انتي باركتيلي قبل كدا علي البلوج

حاولي تتعالجي م الزهايمر دا :P

كلامك بصراحة

صح كتير :)

تاني حاجة

زي ماقال احساس لسه حي برضو

فعلا لازم من مواقف كتير اوي نحكم
ازا كان في ناس نعرفهم من سنيين وبعد كدا تحصل حاجة تبين لنا معدنهم الاصلي اللي كانوا بيعيشوا علينا بواحد تاني

:(
------
:):):)

يعني اقولك يا شريرة بعد كدا؟؟

ماشي يا شرشيره
ههههه

-------

احبك الذي احببتيني فيه :)

ربنا يكرمك

بس مش احلي من بتاعتك بجدددد


منووووووورة البلوج يا ...

شرشيره :P

الزهراء يقول...

4xmisr
--------
الردود اللي كوبي وبست دي
ههههههههه

اووك
وشكرا للمرور

======================
فداء الاسلام
-----------
وانا اقول البلوج نورت ليييه

منورة بجد
اول مرة تيجي او تردي يعني :)
بس ان شاء الله مش تكون اخر مرة يا جميل

----

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته :)

كلامك اللي ف الاول لخبطتي اوي

:S

هوه فعلا انا اتسرعت شويتين ف الحكم عليها ...كان لازم اتأني شوية

وربنا يكرمك يا جميل

بس لااازم تيجي تاني ان شاء الله متكونش دي اخر زيااارة :):)